Thursday, December 18, 2008

Varma dagar, kalla natter

Man borjar nu kunna kanna av att arstiderna skiftat har i Kenya, nu har sommaren anlant och det blir bara varmare och varmare samtidigt som natterna blir svalare. "Short rains" har antligen upphort vilket ocksa gjort att vi har farre stromavbrott vilket ar valdigt skont och underlattar en del i vardagen. Kanns dock lite markligt att sommaren anlant samtidigt som alla planerar infor julen, har har barnen sommarlov samtidigt som man hemma har vinter/jullov. Har haft svart att fa den dar riktiga julkanslan da alla mina sinnen sager att det ar hogsommar! Kanske infinner sig den ratta kanslan nar jag i kvall ska ge mig pa att baka lussekatter till var julfest imorgon.

Forra helgen var en langhelg, pa fredagen firade man namligen Kenyas sjalvstandighetsdag ( i ar ar det 45 ar sedan de blev sjalvstandiga fran britterna). Vi passade darfor pa, att i sistaminuten, boka in en safari i Amboseli National Park. Parken ligger nere langs gransen till Tanzania och ar framst kand for tva saker, dess stora bestand av elefanter och att man standigt har Mount Kilemanjaro i bakgrunden. Tog oss ca 5 timmar i bil pa daliga vagar att komma dit, men sa fort man sag berget torna upp sig i fjarran sa insag man att resan var vart besvaret!

Bodde valdigt fint pa Ol Tukai Lodge, fick ett fint rum med veranda med utsikt over savannen och Kilemanjaro i bakgrunden. Hann med totalt fyra "game drives", tva morgon och tva eftermiddag/kvall och jag fick antligen de elefantbilder jag saknat i min samling. Ar verkligen svart att med ord beskriva kanslan av att befinna sig mitt i en hord med 30 elefanter i varierande storlek som passerar en pa bara nagra meters avstand. En svarslagen upplevelse!
Fick ocksa se lejon vid tva tillfallen, ena gangen var det en ensam lejonnina som var pa vag for att jaga, hon kom plotsligt gaende rakt mot oss over den kala svannen. Hon slog en stor cirkel kring var bil och vandrade sedan vidare. Tyvarr ar internet uppkopplingen for dalig for att kunna lagga upp bilder,fick fina bade pa elefanterna och lejonen, men jag kan lova att jag ska lagga upp nagra sa fort jag kommit hem.


Blev faktiskt ranad pa lodgen, av en stor "vervet monky" som helt frackt vandrade upp till mig nar jag i lugn och ro satt pa verandan och laste Hemingways "True at first light" (utspelar sig i omradet kring Amboseli) och snodde den pase med vinager chip jag hade liggandes pa stolens armstod. Fick hjalp av en av de maasaier som ar anstallda som vakter pa lodgen att jaga bort apan, han verkade dock tamligen obesvarad och satte sig i ett trad och mumsade pa sitt byte. Nagra minuter senare kom en tom chipspase dalande ner fran tradet och landade mitt framfor mig. Snopet varre!

Annars jobbar jag mest, borjar lugna ner sig nu infor jul da de flest tar ut sin ledighet. Sjalv kommer jag att jobba hela julen (bara ledig 25/12 och 1/1) och sedan kommer jag att jobba kvar fram tills dess jag aker istallet for att sluta 31/12 som planerat. Fick forfragan i borjan pa veckan om jag kunde tanka mig att stanna kvar och visst kunde jag det! Trivs ju hur bra som och lar mig nya saker varje dag, kanns faktiskt vemodigt att tanka pa att det bara ar en manad kvar innan det ar dax att packa ihop och aka hem.

Det var allt jag hade att rapportera, hoppas allt ar bra med er dar hemma.

Kram

P.S. Sag att delar av forra inlagget fallit bort, ska forsoka atgarda det sa fort jag har en stund over.

1 comment:

Elina Jonsson said...

åh vad glad jag är att du trivs. på HQ har de bara haft gott att säga om ditt team. hoppas du får återkomma..! kramen