Monday, December 29, 2008

God Jul & Gott Nytt Ar!

Ja da var julen plotsligt over, blev inte direkt som hemma men anda bra. Infor juldagarna har Nairobi nastan tomts da de flesta som kunnat ta ledigt (och som har rad) rest ut till kusten for att ta igen det firande man missade forra aret under valdsamheterna. Sjalv har jag jobbat hela julen, vilket dock inte betyder att jag fat sarskilt mycket gjort da de flesta andra ar lediga och ens mail forblir obesvarade. Har heller inte haft nagra moten den senaste veckan utan vi har mest hangt pa kontoret, spelat julsanger och atit chockald. Vid sadana har tillfallen ar det en stor fordel att ha kollegor som standigt aker fram och tillbaka till Geneve och som da tar med sig enorma askar med den finaste chocklad som finns! Ar nastan dodsstraff pa att komma tillbaka fran Geneve utan en rejalt tilltagen chockladask!

Da vi inte haft sa mycket annat att gora pa kontoret sa har jag antligen fatt tid over att jobba pa mitt visum. Ansokte om mitt “resident permit” samma dag som jag borjade har pa UNHCR, dvs. 1 oktober. Forst pa julafton, efter oraknerliga turer fram och tillbaka till UNON (UN Offices in Nairobi) uppe i Gigiri, fick jag sa antligen mitt permit. Bara for att upptacka att det gar ut pa onsdag, 31 december! FN byrakratin i kombination med den kenyanska driver mig till vansinne! Men jag ar inte ensam, min supervisor Maureen har vantat i snart 4 ar pa att fa sitt kenyanska korkort..! Sa nu har jag inlet processen for att ansoka om en forlangning, ska bli intressant att se hur lang tid det kommer att ta.

Sjalva julafton firade jag hos en dansk kollega, Jess, och hans ugandiska fru Tina och deras fruktansvart sota lilla 11 manaders baby. De hade bestallt stekt anka och skinka fran “Prime Cuts”, ett av Nairobis battre slakterier. Jess aldre son som anlant fran Danmark ett par dagar tidigare hade med sig rodkal och grotris sa det blev riktig risgrynsgrot. Smakade nastan som hemma! Dagen efter, juldagen, spenderade jag hos min kare kollega Andy som lagade en fantastisk god indiskinspirerad middag (vi tyckte att det racket med jul vid det laget) at mig och Peter (ytterligare en dansk kollega som var pa besok over jul fran Harare, Zimbabwe). Vi at och drack gott och oppnade julklappar under den metalljulgran Andy inforskaffat, jag fick en fin ring fran “Kazuri beeds” av kollegorna och en 200 000 000 dollar sedel fran Zimbabwe (vard ca 1,5 us dollar). Sjalv hade jag kopt ett upplag av olika bocker till folk nagot som uppskattades varmt. Det blev alltsa jul tillslut aven har i Nairobi, aven om det inte blev den typ av jul man ar van vid fran hemma.

Pa annandagen, som inte ar helgdag har, akte jag och Andy ut i falt ihop med tva journalister, en tysk och en amerikansk. Ar ju som bekant nu ett ar sedan valdsamheterna efter valet och manga journalister kommer tillbaka for att gora uppfoljningar kring vad som hant sedan dess. Vi akte ut till tva “resettlement camps”, Maai Mahiu och Nyandarua, dar vi spenderade dagen med att som vi sager “baby-sit” journalisterna och guida dem runt i lagren. Kommer att bli ytterligare ett par liknande resor under de kommande veckorna da journalister fran hela varlden strommar hit.

Vill passa pa att onska alla en God Jul sa har i efterskott (mobilnatet brot ihop over jul sa jag kunde varken ringa eller skicka sms) och ett Gott Nytt Ar i forskott (om natet skulle bryta ihop igen, vilket ar hogst troligt!)!

Stor kram fran Nairobi

No comments: