Tuesday, November 4, 2008

Musikal & Val

Vaknade imorse vid 07-snaret av grannarnas gladjetjut, det var klart att Obama vunnit. Pa vagen till jobbet hordes folkmassor jubla pa avstand, de har annordnats ett antal valvakor runt om i Nairobi av saval ambasader som privatpersoner. Sjalv inledde jag valnatten med att ga och se "Obama - The musical" tillsammans med min chef och nagra kollegor fran UNHCR. Var precis sa dalig som vi trodde, men anda en intressant upplevelse. De hade verkligen lyckats vinkla hela Obamas liv till att kretsa kring hans kenyanska rotter. Enligt min chefs, Maureens, syster som arbetar for Obama-kampanjen sa har man i USA knappt rapporterat alls kring kopplingen till Kenya, snarare tvartom, da kopplingen mest lyfts fram av McCain sidan. Nagot man inte verkar bry sig om har. Gladjen ar total.

Efter musikalen akte jag hem igen, vilade ett par timmar for att sedan aka till Sille och Anna (praktikanter pa den danska ambassaden) dar vi frossade i nachos, brownies, marshmellows och andra amerikanska onyttigheter. Allt socker till trots lyckades vi inte halla oss vakna, alla hade ju jobbat hela dagen, sa vid 02 tiden sov vi gott framfor tvn. Forst vid 05 vaknade vi, da akte Sebastian vidare till amerikanska ambassaden for att ga pa deras valvaka medan Johan och jag akte hem och fick ett par timmars somn innan det var dax att ga till jobbet. Vid det laget var vi ganska sakra pa att segerna var inom rackhall for Obama.

Var maid Pamela kom imorse med ett brett leende och det forsta hon sa var "We have a new kenyan President!", vilket ganska bra fangar stammningen har i landet en morgon som denna. Har ryktesvagen hort att president Kibaki eventuellt kommer att forklara imorgon, 6/11, helgdag har i Kenya sa att alla kenyaner kan delta i firandet. Om det ar sant eller inte aterstar att se! Det samma galler for om jag orkar halla mig vaken resten av arbetsdagen, som tur ar ar jag i gott sallskap da de flesta varit uppe hela natten. Planen var att vi skulle flyga upp till Eldoret idag kl.06 for att gora en undersokning av laget dar, men vist nog skots den resan upp och blir formodligen nasta vecka istallet. Tror ingen av oss orkat.

Stor kram fran ett Nairobi i total segeryra

No comments: