Monday, November 10, 2008

Nya arbetsuppgifter, mer ansvar

Har de senaste dagarna fatt mer och mer att gora har pa jobbet efter att nya projekt lagts over pa mitt bord. Forutom att jobba med kartlaggningen av samtliga av kluster medlemmar inom "the Protection Cluster" och deras planerade insatser for 2009 sa ska jag nu fungera som "focal point" for UNHCR's aktiviteter under detta arets upplaga av "16 Days of Activism Against Gender-Based Violence" som infaller 25 nov - 10 dec. Detta ar en global kampanj som syftar till att mobilisera stod varlden over for att fa slut pa valdet mot kvinnor, arets tema ar "Human Rights for Women and Human Rights for All: Universal Declaration of Human Rights (UDHR) 60". I ar fyller namligen den Universella Deklarationen om de Manskliga Rattigheterna 60 ar och da "International Human Rights Day" infaller den 10 dec, som ar sista dagen for kampanjen, sa har man valt att kombinera de tva.

Inom ramen for "16 Days.." sa finns ocksa "The White Ribbon Campaign" som representerar en global rorelse dar framst man visar sitt stallningstagande mot valdet mot kvinnor genom att bara vita band. Med andra ord ar det man som arbetar mot mans vald mot kvinnor. Om ni ar nyfikna och vill veta mer sa finns det en hemsida dar man ocksa kan bestalla vitaband, den hittar ni pa www.whiteribbon.ca .

Exakt hur "16 Days.." kommer att uppmarksammas har i Kenya i ar ar inte riktigt bestamt an, nu ar det namligen mitt jobb att samordna samtliga forslag pa aktiviteter (fran UNHCR's sida) och sedan utforandet av dem under sjalva kampanjen. Ar en hel del jobb, sjalv sitter jag ju i Nairobi medan manga av aktiviteterna ar tankta att ske i falt dar man kan na storts resultat. Malet ar ju namligen att sprida kunskap kring konsbaserat vald och de rattigheter vi alla delar och behovet av att fa ut denna typ av information ar storts ute i de mindre byarna dar manskliga rattigheter sallan ar ett tamligen okant begrepp.

Ar kul och utmanande att fa mer att gora och att fa storre ansvarsomraden, samtidigt kanner jag hur stressnivan okar i takt med att antalet timmar pa kontoret stadigt okar. Nar jag pratar med andra praktikanter sa inser jag anda vilken tur jag haft, att jag hamnat pa just den har avdelningen och att jag har fatt just de har kollegorna. Namns sallan att jag ar praktikant, presenteras alltid som "our new staff member" och behandlas ofta som en "jamnbordig" av kollegorna som garna vill att jag deltar i allt som sker har pa kontoret. I borjan var det ganska laskigt men nu borjar jag sa smatt vanja mig och kanna mig bekvam med min roll. UNHCR kanns som det helt riktiga valet for mig!

Stor kram till alla dar hemma fran ett Nairobi som atergatt till regnperioden och som snart kommer att spolas bort om det inte slutar regna!

3 comments:

Jonte said...

Hallouja!

Jag har fått en praktikplats i Sydafrika och behöver ett stipendium. Jag kan inte söka SIDAs resestipendium eftersom det ej är en FN el EU organisation. Vad hette det stip du fick för Rwanda vistelsen? Jag har av mig till dig eftersom jag brukar ha tur med stipendier när du är inblandad.

Kram Jonathan

Elina Jonsson said...

nu har jag hittat tillbaka igen :) din praktik låter verkligen super. stressa inte för mycket bara..! min daniela hälsar till din maureen :) stor kram så länge

Maluini said...

Sasa