Saturday, April 21, 2007

Byrakrati utan granser...

Da var vi inne pa var 5:e dag har i Kigali. Var magar har borjat vanja sig vid maten har och Annas hemska diarre borjar ge med sig, hon spenderar nu mer tid utanfor an pa toaletten. Detta har gjort att vi borjat utforska Kigali, en hel del har hant pa de tre ar som gatt sedan vi var har sist. Bla. har de byggt ett enormt kopcentrum mitt i stan (som i ovrigt kanns mer som en stor by da majoriteten av husen ar av lera med plattak) dar man kan hitta diverse saker. Allt fran importerat schampoo till hightec teknikprylar, dock ar det ganska tomt och ode i affarerna da de flesta rwandier inte har rad att handlar dar. Ca 3 000 svkr (200 000 RFr) ar vad som har anses som en "bra" manadslon och en flaska schampoo gar pa 75 svkr (5 000 RFr).

Har inte fatt gjort sa mycket de senaste dagarna, har forsokt boka in lite moten och sa men den rwandiska byrakratin vet inga granser. Alla som besitter nagon form av "maktposition" vare sig det handlar om stadaren pa hotellet (som satter upp uppmanande info lappar med minst tre stamplar pa) eller direktoren pa en statlig myndighet (som kraver minst tre intyg for att man ska fa boka mote) ser till att utnyttja sin makt till max.

Anna som skall gora sin studie ute i en skola pa landsbyggden har nu stott pa problem da de intyg hon har fatt hittills inte racker. Sa pa mandag ska hon forska fixa de sista intygen fran utbildningsministeriet for att sedan i veckan bege sig till Gitarama och sedan vidare ut i bushen. Hon stannar alltsa ett par extra dagar i Kigali. Men det ar bara att gilla laget och vanja sig vid att inget gar direkt som planerat , TIA (This is Africa)!!

Sjalv har jag ocksa haft problem med mina kontakter da de UNHCR representanter som befinner sig ute i lagren inte behagar svara i telefon (de sa till mig att ringa nar jag kom pa platsc i Kigali). Har dock ett mote inbokat har i Kigali sa jag far halla tummarna och hoppas att UNHCR representanten har kan hjalpa mig att fa kontakt med de ute pa landsbyggden. Medan jag vantar pa det motet ska jag forsoka boka in lite moten pa rwandiska myndigheter som handhar demobiliserings och reintegrations fragor. Far se hur det gar med det...ar bara att halla tummarna och hoppas pa det basta!

Ska kila i vag och ata lite lunch nu, ska bli spannande att se vad det blir idag. Har hittills inte fatt in det jag bestallt en endaste gang, ar lite som att spela roulette...man vet aldrig vad man far!
Ni far alla ha det sa bra dar hemma,
kramar fran ett regnigt Kigali





1 comment:

Sofia said...

Hej vännen!
Så spännande det hela låter! Måste vara facinerande att inte veta vad man kan förvänta sig - väldigt osvenskt om inte annat :) Sitter här på jobb å roar mig med din lilla blogg - mkt trevligt måste jag säga! Inte mkt nytt på himlen annars här hemma. Jag tittar in snart igen! Ta hand om dig!
Kram!