Wednesday, April 11, 2007

Inför avresan

Hej alla glada vänner som hittat hit!

Har gett in för era påtryckningar och nu skapat en blogg inför mitt äventyr i Afrika så att ni alla kan följa mina eskapader (och hålla koll på att jag fortfarande är vid liv). Kan inte garantera att den kommer att uppdateras alltför ofta då jag inte vet hur tillgången till internet kommer att vara. Att det är mitt i regnperioden då vi kommer dit och diverse kablar spolats bort underlättar förmodligen inte heller....men jag ska göra mitt bästa!

Vad vi vet hittills (vilket inte är alltför mycket) är att vi kommer att flyga från Arlanda den 16/4 för att anlända i Kigali dagen efter. Sedan tänker vi stanna där i typ en vecka för att aklimatisera oss och få lite bättre koll på läget. Efter det ska Anna Berglund (min partner in crime) åka ut till en liten by söder om Kigali för att påbörja sin antropologiska undersökning medan jag inte är helt säker på vart jag kommer att hålla hus.

Något jag är (ganska) säker på är mitt forskningsupplägg, planen är att undersöka om UNHCR kan verka konflikthämmande inom ramen för sitt mandat. Något jag tänkt undersöka genom att studera organiserandet och drivandet av tre flyktingläger med kongolesiska flyktingar, Kiziba och Gihembe vid gränsen till Kongo samt Kigeme utanför Kigali. Hur det kommer att gå återstår att se...

Siktar på att göra nästa inlägg så fort vi nått Kigali, tills dess ha det bra!

3 comments:

Elina Jonsson said...

underbart..! ser fram emot bloggandet, hur sällan du än uppdaterar :) stort lycka till inför resan! kramen

Anonymous said...

Lycka till!
Ser fram emot att höra ifrån dig
kram
Emma

Sofia said...

Har skänkt dig en tanke idag och undrat om du kanske kommit fram ännu! Kommer att hålla mig väldigt uppdaterad på din sida och meddela alla Maskor vad som hänt :)

Kram från Fia