Thursday, October 2, 2008

Framme i Nairobi

Har antligen fatt tid att uppdatera bloggen, de forsta dygnen har i Nairobi har varit hektiska och det ar forst idag, som ar en FN-holiday, som jag fatt lite tid over. Landade sent sondag kvall efter en hyfsat bekvam resa fran Kopenhamn via London till Nairobi. I ankomsthallen stod min chauffor fran guest houset, James, och vantade vilket kandes skont da man helst inte hoppar in i vilken taxi som efter morkrets inbrott. De forsta tva natterna spenderade jag pa Sandavy guset house hos Sandi och David (http://www.nairobiguesthouse.com/) som jag rekommenderar varmt om nagon har planer pa att komma hit. Det var fin, frascht, personalen var trevlig och maten god. Vad mer kan man begara for 25$/natt!?

Efter tva natter dar sa flyttade jag over till Sebastian, en gamal van fran UPF-tiden i Lund, som ar har och gor praktik vid svenska ambassaden. Han och Johan, norrman som gor praktik vid norska ambassaden, har en trerummare pa Rhapta Road I Westlands. Visste inte hur hemska hyrorna har var innan jag kom pa plats, en lite etta kostar mellan 4-5000 kr/man medan de betalar 5500kr/man. Hoppas fortfarande pa att jag kanske hittar ett lite eget stalle, men det ser morkt ut pa den fronten. Tyvarr sa maste jag namligen bo inom ett visst omrade, the UN Residential Area, dar samtliga FN-anstallda maste bo! Detta beror pa sakerheten. Finns namligen en sarskilt polis, The Diplomatic Police, som tar han om allt som har med ambassad och FN personal att gora. For att det ska kunna garantera att vara pa plats inom 10 minuter sa maste man bo inom detta sarskilda omrde. Vet inte hur tillforlitliga dessa poliser ar, man kan ju bara hoppas att de ar battre an den vanliga poliskaren!

Trivs hittills valdigt bra, lagenheten ligger bara tvars over gatan fran dar jag jobbar pa UNHCR's IDP Operations Unit. Finns t.o.m ytterligare ett UNHCR kontor langre ner pa samma gata! De ovriga FN organen finns samlage i ett enormt, speciali byggt komplex i Gigiri men UNHCR far inte ligga dar av sakerhetsskal da det varje dag star mangder med flyktingar och koar utanfor kontoret for att registera sig som flyktingar. De flesta av dessa flyktingar som kommer till UNHCR i Nairobi ar vad man kallar "urban refugees" och de far vanligen ingen assistans fran UNHCR forutom om de klassas som "vulnerable", da far de ett minimum av stod. Pa kvallarna nar man aker forbi ligger de i rader utanfor kontoret och sover. Ar lika beklammande varje gang nar man ser hur de forsoker halla sig varma med de filtar och tygstycken de har.

Nar det galler praktiken har jag hittills bara varit pa UNHCR tva dagar. Nar jag ringde och meddelade att jag var i landet sa bad de mig genast att komma in och borja en dag tidigare an planerat, vilket inte var mig emot aven om jag planerat att vila upp mig en aning forst och lara kanna Nairobi lite battre. Forsta dagen var det ytterligen blanketter som skulle fyllas i. Har redan skickat en mangd fran Sverige men tydligen fanns det an fler. Efter det sa fick jag en forsta, basic "security briefing" vilken tog ett par timmar. Har insett att sakerheten ar central i allt UNHCR gor. Har ocksa fatt en CD-skiva med tva olika "security briefings", en basic som ska ta ca 2 timmar att genomfora och en advanced som tar 3-4 timmar. Dessa maste jag gora for att fa de certifikat vilka jag behover for att kunna arbeta i falt och besoka lagren. Man blir latt lite smatt nojig av alla formaningar, samtidigt som det ar helt avgorande for att man ska komma helskinnad harifran.

Andra dagen fick jag mitt fina UNHCR ID-bricka som jag alltid maste ha pa mig for att kunna legitimera mig som FN-personal (praktikanter faller har under samma kategori som ovriga personalen aven om vi arbetar gratis). Nar jag val fatt den sa kunde jag komma in pa FN-komplexet i Gigiri, som jag namde tidigare, for att dar ansoka om ett "resident permit" vilket ar ungefar det samma som ett uppehallstillstand/ arbetstillstand. Har var det ytterligare en mangd blanketter som skulle fyllas i och skrivas under, har nu helt tappat rakningen pa antalet blanketter men en hollandska som jag stotte pa hade raknat och fatt det till 96! De beryktade FN-byrakratin ar percis lika hemsk som det sags, om inte varre!

Nu maste jag bege mig, ska pa min lediga dag in pa ett mote (!) da vi har en ansokan om anslag infor 2009 som ska lamnas in nasta vecka. Det blir inte direkt lattare av att samtliga av UNHCRs samarbets partners maste lamna in separata budgetforslag som sedan maste gas igenom och godkannas. Just nu ar det denna rapport jag far hjalpa till med, vet fortfarande inte exakt vad jag kommer att fa gora framover. Det pratades om ett mindre projekt som de sjalva inte hade tid att genomfora sa eventuellt kommer jag att fa gora det. Men inget ar klart an.

Finns sa mycket att beratta, men sa lite tid! Ska forsoka halla er uppdaterade men jag vet fortfarnde inte nar jag far min dartor pa jobbet. Hur som, jag hoppas att ni alla har det bra dar hemma!

Stor kram fran ett molnigt, svalt Nairobi

No comments: