Thursday, October 23, 2008

Inte bara arbete...

De senaste inlaggen har alla handlat om UNHCR och arbetet dar, men det ar faktiskt inte bara jobb som galler utan vi hinner med en del annat ocksa. For det mesta har vi ledigt pa helgerna och da brukar vi forsoka hitta pa nagot och komma ut ur stan. Forra helgen var en langhelg da "Kenyatta day" (man firar landsfadern och till lika forste presidenten) lampligt nog infoll pa mandagen. Vi, Johan Sebastian och jag, passade da pa att ta taget fran Nairobi till Mombasa och Bamburi dar vi motte upp med praktikanterna fran den danska ambassaden, Sille Anna och Pernilla. Med pa resan var ocksa Per, Sebastians chef, som ar deputy pa svenska ambassaden.

Taget gick fran Nairobi kl.19 pa fredagen och var framme i Mombasa 13 timmare senare. Sjalva tagresan var en upplevelse i sig. Middagen serverades i tva omgangar, vi valde den senare vilket visade sig vara ett misstag da man som vanligt var ett par timmar forsenad. Efter att ha intagit en middag med en konstig, svarbestamd eftersmak (enades senare om att det nog var tval alternativt diskmedel) sa krop vi till kojs. Kuperna var helt ok och vi fick baddade sangar att sova i. Vaknade sa fort det ljusnade och kunde da se landskapet utanfor skifta fran torr svann till gron, frodig vaxtlighet. Nagot mer oroande var dock det faktum att man nu kunde se antalet ursparade vagnar som lag vid sidan av ralsen, och de var inte fa! Da blev man genaste mindre irriterad och mer tacksam over tagets snigelfart!

Val framme i Mombasa tog vi direkt taxi ut till Baburi beach dar det visade sig att hotellet "tappat bort" var bokning (TIA!). Efter en del forvirring fick vi istallet hyra en beachfront lagenhet, vilket inte var fel det heller. Nar boende problemet var lost tog vi taxi tillbaka in till Mombasa dar vi besokte stans i princip enda turistattraktion, Fort Jesus. Var inte sarskilt upphetsande aven om utsikten fran fastningen var fenomenalt vacker. Lyckades fa tidernas samsta guide, i en av sina ljusare stunder forklarade han sakligt for oss att lysroren inte var installerade av portugiserna pa 1500-talet utan av kenyanska staten. Dar ser man!

Efter en vandring runt gamla delen av Mombasa blev varmen och luftfuktigheten bara for mycket och vi tog oss genast tillbaka till stranden. Ar glad att jag ar stationerad i Nairobi da jag inte vet hur jag overlevt om jag tivingats jobba i den tryckande varmen, ar precis som att hjarnan gar ner pa lagvarv for att inte overhettas!

Dagen efter begav vi oss ut och snorklade i den marina national park som praktiskt nog fanns rakt utanfor var dorr. Korallerna var fantastiskt vackra och om man orkade simma lite langre ut an dar baten slappte av oss sa fanns det ett fantastiskt djurliv. De tva timmarna vi var ute gick hur snabbt som, hade kunnat stanna dubbelt sa lange. Pa vagen tillbaka stannade vi pa ett blottlagt korallrev, nar det blir lagvatten sa blottlaggs namligen delar av reven. Var haftigt att vandra runt och titta pa alla snackor, koraller och kryp som levde dar.

Dagen darpa var det tyvarr dax att packa ihop och aka tillbaka till Nairobi, da vi redan pa forvag insett att vi inte skulle orka 13 timmar pa tag tillbaka sa hade vi bokat flyg. Akte skakigt propellerplan tillbaka, vilket faktiskt inte var sa illa som det later (sa lange man inte ar flygradd vill saga!). Var underbart att komma bort fran Nairobi och det som nu blivit var vardag for att samla nya krafter. Var verkligen helt slut efter att ha spenderat slutet av veckan i falt sa en helg vid stranden var precis vad jag behovde.

Helgen dessforinnan stannade vi i Nairobi och passade pa att besoka nagra av siterna i stan. Vi tog bussen ut till Karen (omrade dopt efter Karen Blixen) och Nairobi National Park dar vi besokte David Sheldrick Center dar de tar hand om foraldralosa elefantungar som de rehabiliterar och sedan slapper tillbaka ut i de vilda efter att de vaxt till sig. Elefanterna var fantastiskt sota och ovantat busiga, hur kul ar det inte att skramma vettet ur turister genom att daska till dem rejalt med snabeln!? Ar ganska fascinerande att det finns en national park precis utanfor stan, ar smatt surrealistiskt att se hoghusen avteckna sig i horisonten medan zebror, noshorningar och giraffer lunkar forbi.

Efter elefanterna akte vi matatu till Langata Giraffe Center, vilket kraftigt bidragit till att den tidigare hotade Rothchild giraffen overlevt. Pa centrat far man handmata de magnifika djuren, ar sallan man far komma sa nara som dar! Var verkligen haftigt, ligger nu som nummer tva (efter bergsgorillorna i Rwanda) pa min lista over haftiga "close encounters". Dagen avslutade vi sedan med en snabbvisit pa Karen Blixen museet, dvs. det hus dar hon tidigare bott. Var trotta och kande att vi redan gjort av med tillrackligt med pengar, och nar inte ens guiden kunde ge oss en bra anledning till varfor vi skulle ga in sa nojde vi oss med en titt pa utsidan samt det brollop som holls i tradgarden.

Ja, det var en kort sammanfattning av hur vi spenderat de senaste tva helgerna. Ar skont att kunna koppla bort jobbet och bara vila och tanka pa annat. Har redan insett hur viktigt det ar att hitta en bra balans for att orka jobba sa mycket som vi anda gor.

Vad vi ska hitta pa denna helgen ar inte bestamt an, vem vet kanske nagon av oss orkar stalla upp i Nairobi Marathon som gar av stapeln pa sondag!