Tuesday, October 7, 2008

T.I.A !

T.I.A , eller "This is Africa", ar en smatt ironisk fras som frekvent anvands av oss expats, ofta i kombination med en axelryckning, for att beskriva de mer absurda sidorna av Afrika. Som exempel kan ges:

Nar strommen gar sa fort det regnar -TIA!
Nar det ar trafikstockning (dagligt forekommande) och folk anvander trottoarerna som tredje korfalt - TIA!
Nar man maste lamna sina handeldvapen vid en speciell incheckningsdisk innan man gar in och handlar - TIA!

Kan ge andlosa exempel men jag tror ni forstar poangen! Den senaste veckan har bjudit pa manga TIA relaterade upplevelser, det tar lite tid innan man anpassar sig till att vara tillbaka i Afrika. Efter ett tag brukar man vanligen sluta reflektera over dessa, i vara ogon, absurda saker. Da ar da manga menar att det ar dax att aka hem. Som tur ar har jag langt kvar tills jag nar den punkten, har inte ens vant mig vid vanstertrafiken an!

Har heller inte riktigt vant mig vid att jobba heller, ar sa mycket nytt man ska ta in pa kort tid att man ar helt utmattad nar man kommer hem pa kvallen. Tyvarr slutar inte alltid arbetsdagen dar, oftast far jag med mig dokument hem att lasa in mig pa infor morgondagen. Igar satt jag med ett "Camp Management Toolkit", efter att ha plojt igenom den tjocka mappen kanns det som jag skulle kunna starta mitt alldeles egna flyktinglager! Nasta vecka hoppas jag fa komma ut i falt och besoka lagren och se teorin omsattas i praktiken.

Aven om jag fokuserat just pa "refugee protection" under min universitets utbildning sa finns det anda en hel del att lasa in sig pa sa har i borjan. Ar langt fran en expert pa Kenya och IDP situationen har, men jag kanner att jag sa smatt borjar fa grepp om det. Alla har pa kontoret ar valdigt trevliga och hjalpsamma vilket underlattar da man emellanat borjar ifragasatta vad man egentligen gor har da det enda man gor ar staller fragor! Maureen, min supervisor, har dock forsakrat mig att det kommer att falla pa plats snart och att det ar battre att fraga nu an gora fel langre fram.

Forutom Maureen och jag sjalv sa har vi ytterligare en expat (eller "international staff" som vi kallas) pa IDP avdelningen, irlandaren Andy, som ar "Reporting officer". Bade Maureen och Andy ar valdigt lattsamma och har en skon humor och distans till arbetet, nar det galler de lokalanstallda cheferna finns det en tydligare hierarki och man maste veta sin plats. Detta till trots ar aven de tevliga och hjalpsamma aven om de kanske har en lite annan approach.
Kanns skont att ha Maureen som handledare da hon inkluderar mig i princip allt hon gor. I torsdags (var egentligen UN holiday men vi jobbade anda) satt jag med pa ett mote hemma hos henne med Stephanie fran Unicef och Furio som ar Asisstant Representativ pa UNHCR dar vi spanade fram UNHCR's Protection Objectives for 2009. Ar lite smatt surrealistiskt att nu far sitta med och utforma de dokument som man tidigare sjalv anvant sig av vid tentor och i uppsatser!

Maste saga att den forsta veckan varit mer handelserik an jag kunnat hoppas pa och att jag trivs battre an forvantat. Mycket tackvare trevliga kollegor och trevliga rumskamrater. Att inte komma hem till en tom lagenhet utan att standigt ha Johan och Sebastian som sallskap ar ganska skont. Tror det hade blivit ganska trakigt annars utan tv och forbud att ga ut efter att det blivit morkt (dvs. kl.19). Nu nar vi ar ett litet gang sa lyxar vi till det ibland och tar en taxi och ater ute.

Men vi ska inte klaga, aven nar vi inte hinner eller orkar ata ute sa far vi anda god hemlagad mat av var maid. Pamela (som ar fru till en av de danska diplomaternas chauffor) jobbar hos oss tre formiddagar i veckan och stadar, tvattar och lagar mat. For det tjanar hon 9 000 kes vilket ar ca 900 sek. Vanligen tjanar en heltidsanstalld maid eller chauffor ca 10 000 kes i manaden sa vi kanner anda att vi ger henne bra arbetsforhallanden och en skalig lon. Arbetslosheten ar hog har i Kenya, riktigt hur hog vet nog ingen men jag har sett siffror fran 23-40%. Sa genom att anstalla var maid drar vi vart lilla stra till stacken samtidigt som var vardag underlattas en hel del.

Det var allt for nu. Vill dock passa pa att be om ursakt for mitt sprak, vet att det inte ar det basta men jag har ofta ont om tid sa da tvingas jag tyvarr prioritera bort det dar med sprakkontroll. Hoppas ni kan lasa ok anda, vi hors mina vanner!

Stor kram till er alla fran ett kallt, mulet Nairobi

No comments: